Pendolino: Včera, dnes a zítra
Stručně napsaná historie, současnost i budoucnost těchto zajímavých vlaků.
V roce 2006 to bude již 30 let, co na koleje vyjela první čtyřdílná jednotka ETR401 jíž bylo do vínku dáno aktivní naklápění pro rychlejší projíždění oblouky. Začala se psát historie zvaná “Pendolino”.
ETR450 a ETR401
Po soupravách ETR450, které byly následovníky ETR401, vznikla 2. generace Pendolin – ETR 460/480; S220; ETR470; CPA 4000; IC 2000; ETR310 a CDT680.A právě naše Pendolino tuto generaci uzavírá, i když je to trochu taky z důvodu nepředstavitelných problémů tohoto projektu již od samého počátku.
Možná je to věcí náhody, ale k třicátému výročí začíná vznikat třetí generace vlaků, které jezdí po velké časti Evropy a které si za tu dobu získaly srdce mnoha příznivců, i když nutno podotknout, vyskytují se i odpůrci těchto vlaků.
Y0160
Za těch 30 let bylo vyrobeno v Alstom Ferroviaria (dříve Fiat Ferroviaria) 270 souprav, připočteme-li též řady VT610; ICE-T a Serie104”Lanzaderas” pro španělské železnice RENFE, využívajících technologii hydraulického aktivního naklápění.
Nesmíme do tohoto součtu zapomenout zahrnout úplně první “klopidlo” Y0160, na kterém od roku 1967 probíhaly intenzivní testy a výzkumy a ETR 470 Treno Zero, který se stavbou skříně a složením nejvíce podobá slovinské ETR310 a firma Alstom ho používá pro vývoj a testy.
Pendolino III.gen
A jaká je budoucnost? V současné době se pracuje na dvou velkých projektech- Pendolino III. generace a Pendolino Čína. V prvním případě se jedná o 26 sedmivozových souprav – 14 pro společnost Cisalpino a 12 pro společnost Trenitalia.
Pendolino Cina
Pro Čínu se vyrobí 60 osmivozových souprav, pouze ta první se vyrobí v mateřském závodě v Saviglianu, dalších šest se odešle ve formě “stavebnice” a sestaví až na místě a zbylých 53 se vyrobí v partnerském závodě Changchun Railway Company v Číně.
Jako reálná se zdá být i dodávka třetí serie do Finska, tentokrát pro trať spojující Helsinky a Petrohrad.
Náhledy fotografií ze složky řada 680 Pendolino